Cei care sunt preocupaţi de antreprenoriat şi de metodele de gestiune de proiect, au auzit probabil deja termenul de “Lean Startup”. Şi nu degeaba ! Această modalitate inovantă de gestiune de proiect, care devine aproape o filozofie de viaţă, se arată în mod particular eficace pentru managerii de proiect care vor să iniţieze un plan de acţiuni eficiente şi pragmatice.

Ce au în comun Google, Facebook, DropBox sau Wikipedia? Toţi au abordat lansarea serviciilor lor într-un mod lean, pornind cu un serviciu schematic pe care apoi l-au dezvoltat în funcţie de cerinţele consumatorilor. Twitter este iar un exemplu elocvent, a început iniţial ca un serviciu de SMS trimis în grup şi s-a dezvoltat treptat, pe baza feedback-ului primit de la utilizatori, pâna a ajuns la ceea ce este astăzi, cel mai mare site de microblogging cu 100 de milioane de utilizatori activi!

Astfel, Lean Startup este o metoda care îţi permite testarea produsului sau serviciului extrem de rapid (pentru a vedea dacă merită efortul investiţional).

Metoda Lean îşi propune astfel să se concentreze pe ceea ce este numit MVP (Minimum Viable Product sau cel mai simplu produs viabil), respectiv produsul/serviciul cu minimum de funcţionalităţi necesare pentru a putea deja fi comercializat, vândut. Acest lucru îţi permite să nu iroseşti timp preţios şi să îţi testezi imediat produsul/serviciul în rândul publicului ţintă şi să vezi dacă aceştia sunt interesaţi sau nu de ceea ce îţi propui să le oferi.

Ne place şi promovam această metodă deoarece ea îţi cere să faci minimul posibil, să oferi iniţial doar produsul/serviciul de bază, schematic şi să te concentrezi în schimb pe ceea ce este cel mai important şi nevoile din piaţa. Este cea mai bună abordare mai ales pentru cei care acum se lansează în domeniul antreprenoriatului, la fel ca şi noi, şi care îşi doresc să facă lucrurile cât mai bine şi cu cât mai puţine riscuri posibile.

Datorită acestui fapt vrem să îţi împărtăşim această metodă.

Lean startup poate fi însoţit de instrumente puternice dar uşor de pus în practică, ca de exemplu Lean Canvas. leancanvas

Lean Canvas sunt în esenţă,  9 căsuţe care trebuie completate şi care definesc produsul sau serviciul tău. Graţie acestui instrument (şi mai ales a reflexiei pe care o determină) îţi permite să ai imediat un document care transmite esenţa serviciului sau produsului în totalitatea lui şi îţi conferă în acelaşi timp şi un mic recul. De obicei, specialiştii spun că ai nevoie de un business plan pentru acest lucru, dar la ce bun să investim timp şi energie pentru a face previziuni pe 3 ani pentru un produs/serviciu dacă nici măcar nu ştim dacă este viabil şi dacă piaţa are într-adevăr nevoie de el. Mai bine petrecem acel timp pentru a gândi şi a crea produsul în sine împreună cu clienții noștri.
Şi dacă tot am amintit de Lean Canvas să îţi detaliem puţin ce înseamnă. În mare, Lean Canvas este o grilă de analiză care te ajută să defineşti punctele cheie ale proiectului.

Sintetizăm aici întrebările la care trebuie să răspunzi, aşa cum sunt propuse de către Lean Canvas.

Dacă reuşeşti să răspunzi la aceste întrebări în mod credibil şi pragmatic, este perfect, fiind primul pas pentru elaborarea unui proiect solid.

Aceste întrebări sunt :

Probleme : principalele 3 probleme/ lipsuri / frustrări care se găsesc la originea ofertei / produsului / serviciului propus de tine.

Soluţii : principalele 3 soluţii pe care oferta / produsul / serviciul propus de tine le aduce, ca răspuns la problemele identificate mai sus.

Propunerea cu valoare unică : un mesaj care explică în mod clar şi simplu de ce propunerea ta este unică şi eficientă şi răspunde nevoilor pieţei şi justifică de ce oferta ta trebuie preferată înaintea celei a concurenţilor (în alţi termeni trebuie să răspunzi la întrebarea “ce mă face unic şi determină grupul ţintă să plătească pentru mine?”).

Avantaj competitiv net : ce îţi conferă un avantaj de lungă durată asupra concurenţilor, un avantaj pe care aceştia nu vor putea să îl copieze cu uşurinţă ?

Segmentul de clienţi : cine sunt clienţii tăi ? Cum împarţi diferitele grupuri de clienţi cărora te adresezi şi care sunt principalele lor caracterisitici ?

Canalele de comunicare : prin ce canale te gândeşti că vei ajunge la aceste segmente pentru a le prezenta oferta ta ?

Indicatori cheie de performanţă “Key Metrics”: Ce indicatori cheie vei urmări în prioritate, care să atesteze sănătatea şi vigoarea activităţii tale ?

Structura costurilor : care sunt costurile (punctuale şi recurente) legate de lansarea şi funcţionarea activităţii tale?

Surse de venit: de unde vin banii în activitatea ta?

Şi dacă reuşeşti să răspunzi la aceste întrebări despre proiect tău într-un mod credibil şi pragmatic, ai deja foarte multe şanse de partea ta pentru a convinge parteneri sau asociaţi să fie alături de tine în ceea ce doreşti să întreprinzi.

Link-uri utile :

Blog-ul creatorului lean startup, Eric Ries :  http://www.startuplessonslearned.com/
Blog-ul creatorului lean canvas, Ash Maurya : http://practicetrumpstheory.com/

Resurse şi instrumente gratuite: http://steveblank.com/tools-and-blogs-for-entrepreneurs/