Vă invităm să aflați din experiența de crowdfunder pentru Balul epocilor. Am vorbit cu Valentin Filip, voluntar la Centrul DEDiC, cei care au organizat in martie campania de crowdfunding:

afisul publicat pe pagina evenimentului: https://www.facebook.com/232832800202910/photos/a.232833773536146.1073741827.232832800202910/307804842705705/?type=3&theater
afisul publicat pe pagina evenimentului.

Transylvania History Days este un eveniment organizat de Centrul DEDiC, de tip festival ce reunește trupe de reconstituire istorică într-un mediu care favorizează atât spectacole pentru public cât și interacționarea cu publicul. Balul Epocilor, segmentul din eveniment pentru care ne-am propus strângerea de fonduri prin crowdfunding, era inițial perceput drept momentul în care interacționarea căpăta o nouă dimensiune, publicul nefiind doar martor ci și participant.

Ideea de a propune ”Balul Epocilor” ca și sub-eveniment finanțat prin crowdfunding ne-a venit după ce ne-am dat seama că o astfel de metodă ne-ar ajuta atât la promovarea întregului eveniment cât și la abordarea ”consumatorului”  (participantul la bal)într-un mod inedit, care să sublinieze valoarea educațională și culturală pe care o oferim.

Am conceput inițial un mesaj. Tema generală era cea a mașinii timpului. Participarea la Bal, înseamnă o călătorie înapoi în timp cu această mașină – un ambalaj pe care l-am imaginat unul ușor de înțeles și care ar putea determina grupul țintă să participe. Am adăugat apoi ideea de a prezenta (online) câte un eveniment din viața unei personalități istorice și oportunitatea ca prin Bal, participantul să ”cunoască” acea persoană și să ”schimbe cursul istoriei” printr-o scurtă scenetă în care îl convinge pe respectivul personaj să ia o altă decizie– o idee cu rădăcini în filmul ”Inglorious Bastards”a lui  Tarantino.

Am demarat promovarea online (Facebook și grupuri de discuții) precum și e-mailuri personalizate către prieteni. Rezultatele însă au fost foarte scăzute. Doar două persoane ne-au răspuns elegant că nu doresc să contribuie cu fonduri din diferite motive și în rest, liniște. Și dupa 3 săptămâni, doar 3 persoane susținuseră Balul.

Personaj istoric
Personaj istoric

Deși la nivel de echipă stabilisem câteva responsabilități generale legate de promovare, pe fondul pregătirii și altor componente a întregului festival nu a existat o concentrare suficientă pe Balul Epocilor. De aici derivă prima lecție învățată (implicit o recomandare pentru cei care se gândesc la astfel de metode) – este important să ai un plan clar, cu responsabilități de aplicare clare și o conștientizare că se impune un efort mai mare de timp. (cel puțin 1,5 – 2h / zi). Mesajele erau apreciate pe platformele de socializare iar vizualizările destul de multe, însă acel element care să determine eventualul participant să scoată cardul din portofel și să completeze formularul de plată a lipsit.

Pentru noi acest eșec a fost o lecție. Crowdfunding înseamnă mai multă pasiune implicată, mai multe ore de concepere și aplicare a planului de comunicare, mai multe abordări personalizate (telefoane la prieteni, discuții cu orice prilej întâlnești un cunoscut pe această temă, persuasiune). De nu ai timp să faci aceste lucruri, nu spera că eventualul consumator o să fie convins cu puțin. Ca oriunde (aproape oriunde) sprijinul financiar se obține cu multă inspirație și cu mult mai multă transpirație.

Cum evenimentul  a avut loc oricum, toate lucrurile au fost regândite. S-a găsit o altă sursă de finanțare. Însăși persoana care s-a ocupat a fost schimbată, apelându-se la cineva cu experiență în organizare de astfel de evenimente culturale.  A fost însă un curs intensiv și destul de costisitor pe tema ”damage control” și pe tema ”fail acceptance-ului”. Preferăm să vedem această parte plină a paharului.  Pînă la urmă procesul ce poate duce la succes un demers are ca și element component eșecul. Cu cât anduranța e mai mare cu atât cresc șansele de succes.

Poate surprinzător, vedem crowdfundingul o metodă cu mare potențial să susțină astfel de inițiative. E nevoie de determinare, de ”punere de suflet”, de o istețime 2.0. care să deseneze totul într-un mod foarte cool dar și de o confruntare cu reticența donatorului. Proiecte de succes sunt, deci sunt semne bune. Ca să rămânem în tonul Balului Epocilor, pana la urmă nici Constantinopolul nu s-a cucerit ușor.