Am vorbit cu Florin Bădiță, inițiatorul campaniei Descoperă lumea prin Spray Painting despre experiența sa în această campanie de crowdfunding pe care a inițiat-o:

Cum ți-a venit ideea de a concepe o campanie de crowdfunding?

Urmăresc de vreo 2 ani de zile Kickstarter, un proiect mondial de crowdfunding, unde am văzut sute de proiecte care au prins viață.

Am constatat că în ultimul timp au apărut mai multe proiecte de crowdfunding în România, multe dintre ele strângănd suma necesară.

Am fost și beneficiar în două dintre proiectele susținute prin crowdfunding, respectiv am ținut ateliere de spray painting pentru proiectul “Iurta Calatoare”, pornit de Asociația Macaz, unde s-au strâns bani pentru a desfășura diverse ateliere în Vama Veche, precum și la Volunteer Fest, proiect al Brigăzii de Voluntari.

De ce ai ales sa faci asta pentru proiectul tau?

Florin Badita și pictura sa, realizată pentru expoziția SELENIT 2.0 , care se desfășoară intre 16-25 mai la Galateca
Florin Badita și pictura sa, realizată pentru expoziția SELENIT 2.0 , care se desfășoară intre 16-25 mai la Galateca

Nu ma pricep sa scriu un proiect, iar de obicei când depui cerere pentru un proiect, până ajungi să îl implementezi efectiv, trec minim 6-9 luni de zile. Crowdfundingul îți permite să realizezi un proiect, într-un timp mult mai scurt.

Vreau să pilotez și să fac deja ateliere pentru copiii speciali, începând de anul acesta; nu vreau să aștept până în 2015, mai ales pentru că știu că se pot face și acum. Există și o sezonalitate: ateliere de pictură pot să fie făcute doar în perioada primăvară- toamna, pentru că trebuie să se desfășoare în exterior.

Mai aveți alte variante prin care să strângeți bani pentru organizarea atelierelor?

Da, de exemplu, Asociația Komunitas desfășoară un proiect, în cadrul căruia am fost invitat să fac un atelier de spray painting, iar materialele care vor  rămâne ne sunt donate, ca să le putem folosi în cadrul atelierelor cu copiii speciali.

O altă variantă este organizarea unor concerte caritabile, iar din banii de bilete să cumpărăm materialele necesare. Există și varianta cererilor de sponsorizare la firmele care vând spray-uri, măști, carton, etc.

 

atelier de spray painting
atelier de spray painting

Prin ce etape ați trecut în acest proiect până acum?

 

A durat mult pana sa imi dau seama ce exact vreau să fac și cum să abordez acest lucru.

 

Vorbind cu Ștefana Popa, fondatoarea proiectului Incubator107, ea mi-a sugerat să iau legătura cu echipa de la potsieu.ro, ca să îmi fac o idee mai bună.

 

Așa a început un lung șir de email-uri și telefoane în care am discutat despre textul campaniei, ce recompense vom oferi și cum o să promovăm, noi ca echipă inițiatoare, campania.

 

Cu ajutorul Ralucăi Cojocaru, am creat partea de conținut a textului. În paralel, am făcut un chestionar online în care ceream feedback de la oameni, întrebam care este părerea lor despre o campanie de crowdfunding și dacă ar fi dispuși să doneze și care este suma pe care ar dori să acorde pentru fiecare recompensă.

 

Am avut mai multe întâlniri cu echipa de proiect, în care am discutat strategia, unde ar fi cel mai bine valorificat fiecare membru al echipei, ce ONG-uri care se ocupa de copii speciali există, cum îi putem contacta pentru a pregăti atelierele pe care dorim să le organizăm.

Care etape ți s-au părut cele mai interesante?

Partea de dezvoltare a echipei, întâlnirile cu echipa, ca să filmăm clipul de promovare ( mulțumesc echipei Veiozaarte pentru răbdare )

Ce v-ati propus sa faceti ca echipa pentru reusita campaniei? 

Ne-am propus ca fiecare membru al echipei să vorbească cu cât mai multă lume, cu prietenii noștri, pentru a convinge cât mai mulți oameni să ne susțină.

Ținând cont de etapa în care se află acum campania, ce ți – ar fi plăcut să se întâmple altfel ? (Campania este începută de peste două săptămâni și sunt doar trei susținători pentru 2% din valoarea campaniei)

Să fi vorbit și să ne fi organizat mai bine înainte să lansăm campania. Am plecat cu o gândire mult prea optimista, influențați de exemplele din străinătate.

În România, crowdfunding-ul este la început, iar lumea este încă reticentă să se implice.

Când vorbești cu oamenii pe care îi întâlnești zilnic, cum le povestești despre campanie și îi inviți să vă susțină? Cât de des vorbești zilnic despre campanie?

pictură realizată în tehnica grafitti
pictură realizată în tehnica grafitti

De obicei pastrez o pictură în tehnica grafitti cu mine, pe care o pot folosi ca o punct de plecare, ca să pot să povestesc despre ce este spray painting și ce anume încerc să fac.

Daca contextul social permite, încerc să vorbesc ori de câte ori am ocazia despre proiect.

Cum au reacționat oamenii cu care ai vorbit până acum?

Oameni au fost foarte entuziaști, am primit idei bune pe care le voi putea folosi pe viitor, precum și variante alternative pentru a strânge bani.

Doar că am învățat că deși oamenii sunt entuziasmați pentru un proiect, nu însemnă neaparat că vor și da bani.

Ce mesaj vrei să transmiți celor care se gândesc să înceapă o campanie de crowdfunding pentru a-și testa o idee de afacere sociala?

Să aibe în vedere să strângă cel puțtin 30-40 % din suma de la prietenii apropiați. Să aibe baterie la telefon și să fie pregătiți să sune și să vorbească cu foarte multă lume. Pe Facebook și online ajungi să ai multe like-uri și share-uri, dar acest lucru ajută doar la vizibilitate. Iar cu vizibilitate nu finanțezi un proiect.

Nu în ultimul rând, să gândească bine proiectul, să facă un video convingător, o campanie de promovare eficientă.

Îmi doresc să apară cât mai multe campanii de crowdfunding, pentru ca lumea din România să se obișnuiască cu acest concept de viitor, care în 5 ani va deveni un defacto pentru noile start-up-uri, sociale sau nu.