Campania de crowdfunding pe care am facut-o pentru HomeFest a fost prima din vietile noastre.

S-a terminat cu bine – am si strans suma, am si avut parte de un PR foarte bun pentru festival – dar si a presupus mult mai multa munca decat ne-am asteptat. Pentru ca am invatat niste lucruri in acest (lung) proces, ne-am gandi ca ar fi de folos, si pentru noi, si pentru alti oameni, daca am impartasi putin din experienta noastra cu crowdfunding-ul.

Cine suntem noi si de ce am vrut sa facem crowdfunding

/home2/appberli/public_html/potsieu/wp-content/uploads/2014/03/HomeFest-Tabla-warm-filter.jpgHomeFest este primul festival artistic care se desfasoara in casele oamenilor. Prima editie a avut loc la Bucuresti, in aprilie 2014. Cand am decis sa facem crowdfunding pentru aceasta editie, aveam deja o finantare privata care ne acoperea o buna parte din costuri, dar pentru a ne putea desfasura in conditii bune si a acoperi toate costurile cu recuzita spectacolelor, plata artistilor si a colaboratorilor, avem nevoie de o finantare in plus.

Parea potrivit sa facem crowdfunding si pentru ca lorgean theatre, care exista deja de 5 ani in Bucuresti, avea o comunitate de oameni in jurul sau si ne-am dorit sa intram in contact cu ei si, in plus, sa aflam si cati oameni ar sari sa ne sustina concret, in conditiile in care intrarea la lorgean in mod traditional se face gratuit (pe baza unui obiect legat tematic de spectacol). De asemenea, mai vroiam sa facem niste buzz in jurul festivalului – dar nu prea mult, caci ideea era sa organizam un festival domestic si restrans.

Cum ne-am hotarat la suma pentru care facem campania

N-a fost simplu sa ne hotaram la suma, caci e important ce „pret” setezi, mai ales cand pariul la crowdfunding este all or nothing.

Cand vrei sa „vinzi” ceva in care crezi, tentatia este sa ceri pretul pe care stii ca il meriti. Dar ne-am uitat sa vedem si ce se intampla pe piata de crowdfunding pentru proiecte culturale si sociale in Romania si ne-am dat seama ca riscam sa ramanem nefinantati daca saream cu o meritata suma, dar pentru care nu era pregatita piata. Ne-am uitat si la resursele noastre de a sustine o campanie de comunicare timp de o luna (eram trei oameni, cu totii mai lucram si alte joburi si proiecte pe langa, si nu aveam deloc buget de promovare si nici experienta de comunicare).

Asa ca, avand de ales intre feeling/necesitati si statisitica, am dat-o undeva la mijloc. Si ne-am decis la 6.000 de lei. In cele din urma ne-am finantat la 117%. Insa experienta campaniei si reactiile pe care le-am primit ne-au cam confirmat ca oamenii, desi sunt foarte pregatiti sa sustina o initiativa care le place, sunt mai putin pregatiti sa bage mana in buzunar, mai ales cand sunt obisnuiti sa primeasca gratis produsul.

Recompensele

Un lucru pe care am fost sfatuiti sa il luam in calcul la stabilirea recompenselor a fost faptul ca le ceream oamenilor sa faca trecerea de la non-paying la paying. Adica de la obisnuinta de a merge la lorgean fara sa plateasca bilet la o contributie financiara. In plus, pe parcursul festivalului intrarea la spectacole urma sa fie gratuita. Asa ca a trebuit sa ne gandim la niste recompense care sa fie extra-motivante si in acelasi timp sa nu implice munca si resurse prea multe pentru noi. Am mers pe produse si evenimente legate de teatru si artisiti, la care stiam ca avem acces mai usor: carti semnate de Jean-Lorin Sterian, initiatorul HomeFest, cataloage si calendare lorgean theatre, piese de teatru si evenimente cu artistii organizate special pentru sustinatorii mai generosi.

 

Chiar si asa, gestionarea recompenselor ne-a solicitat multe resurse, de timp mai ales, iar faptul ca am mers pe recompense care sunt apropiate de domeniul nostru de activitate nu a insemnat ca am muncit mai putin. Chiar si la cateva luni dupa terminarea festivalului, inca nu terminasem de livrat o parte din recompense.

O surpriza a fost faptul ca multi dintre sustinatorii festivalului nu au parut atat de interesati de recompensele in sine. Inca sunt sustiantori care nu ne-au trimis adresele postale ca sa putem face livrarea, iar unii dintre ei ne-au spus ca nici nu mai stiu ce recompense urmau sa primeasca. Cu alte cuvinte, se pare ca o mare parte dintre sustinatori au fost mai degraba motivati de ideea de a sustine festivalul, poate chiar si de ideea de a primi o recompensa, dar nu de recompensele in sine.

Video-ul de prezentare

Filmul de prezentare a fost mai usor de facut decat ne-am temut initial, pentru ca nu ne-am complicat prea tare. Am mers pe ideea de „domestic” si prietenos a festivalului, asa ca nu ne-am facut cine stie ce discursuri si am filmat totul in casele noastre. Am vrut sa fie cat mai natural si relaxat. Am urmat un script, ca sa ne asiguram ca urmarim un fir si ca nu uitam de informatiile esentiale, adica: istoricul lorgean, prezentarea fiecaruia dintre membrii echipei si a motivatiei noastre,  cateva exemple din care sa reiasa la ce ar fi bun festivalul si pentru cine, si de ce facem campania. Am folosit imagini de la spectacole care au avut loc la lorgean, ca sa se inteleaga ce inseamna teatru de apartament, intercalate cu cadrele cu noi, explicand ce si cum. Montajul a fost facut o prietena care stia sa faca asta, fara a fi insa profesionista, si care a primit si ceva ajutor de la un amic de-ai ei cu mai multa experienta.

Comunicarea din timpul campaniei

Campania a durat o luna si a insemnat o munca continua din partea echipei – muuuult mai multa decat ne-am asteptat. Ne-am promovat peste tot pe unde am putut (articole, interviuri, comunicate de presa), am fost foarte activi pe Facebook – mai activi decat suntem in mod obisnuit si decat ne place sa fim (recunoastem ca am iesti putin din „comfort zone”) –  si am trimis mai multe mailuri catre toti oamenii care au trecut pragul lorgean de-a lungul anilor.

Pe langa promovare, multe resurse de timp au mers si catre comunciarea cu sustinatorii. Ne-am bucurat la fiecare sustinere oricat de mica (pe bune!) si am incercat sa raspundem la fiecare cu un mail personalizat chiar in ziua respectiva.

In plus, am facut un album foto pe care l-am numit „Promotorii culturii de casa”,  l-am postat pe Facebook si l-am actualizat constant pe parcursul campaniei. Albumul a reunit poze cu numele fiecaruia dintre sustinatorii nostri, integrati intr-un colt sau altul al caselor noastre. Ideea era sa le aratam oamenilor ca apreciem sustinerea lor si sa ii primim in mica noastra comunitate de sustinatori ai artei domestice.

Ca vizibilitate, metrica la care avem cel mai usor acces este prin Facebook (like-uri, share-uri la poze etc.). Pana la finalul campaniei aveam vreo 1.600 de like-uri pe pagina potsieu.ro si aproape 1.000 pe pagina noastra de FB. Sustinatorii au dat multe share-uri pe pozele din albumul promotorilor si share-uitul lor a ajutat mult la promovare.

Asa ca, in materie de vizibilitate, ne-a ajutat foarte mult campania. In materie de finantare, la finalul campaniei aveam doar 80 de sustinatori platitori.

locatii homefestCare a fost experienta, mai concret

Cum ziceam, 80 de contributori, adica 5% din toti oamenii care au sustinut festivalul cu un like, si aproximativ 8% din marimea retelei lorgean theatre. Am strans in cele din urma putin peste 7.000 de lei, asa ca recompensa medie a fost 89 de lei.

Cele mai multe recompense au fost cele de 50 de lei, acoperind peste un sfert din suma totala. Mai mult de jumate din suma totala a venit din recompensele de 15, 25 sau 50 de lei. Un sfert din suma a venit din recompense de 80 si 100 de lei. Am avut si patru recompense mari, de 400 de lei.

Campania a dura patru saptamani si cinci zile. Cei mai multi au contribuit in ultimele zile. In primele trei saptamani ale campaniei acoperisem doar 29% din finantare. In saptamana patru, 28%, iar in ultimele cinci zile, peste 40%. Cea mai multa activitate a avut loc la inceput si la final. In a treia saptamana am primit cele mai putine contributii. Am incercat sa resuscitam campania cu ceva promotii si ne-a iesit partial.

Dintre cei care au contribuit, cam 26% au fost prieteni apropiati, 46% alti cunoscuti de-ai nostri, iar restul de 28% oameni pe care nu ii stiam si care au aflat de HomeFest in timpul campaniei sau prin emailurile trimise catre spectatorii din trecut ai lorgean theatre.

Aproape un sfert din finantari au venit de la prieteni si cunoscuti la care am apelat direct pentru sustinere, mai ales in ultima saptamana.

Am facut si cateva grafice, aici.

Nu stim sigur, dar putem specula cam care au fost factorii care au influentat acest parcurs:

  • Sentimentul de urgenta: pana nu e clar ca „acum e-acum” oamenii nu se mobilizeaza sa contribuie.
  • Apelul direct si deschis la prieteni si cunoscuti – multe dintre contributii au fost rezultatul unor cereri individuale, directe si pe fata catre cunoscuti.
  • Trecerea de un anumit prag, cam 40-50% – posibil ca atunci creste increderea oamenilor ca se poate finanta campania si sunt mai pregatiti sa faca parte din sustinatori

Credem ca ne-a ajutat si sa comunicam mai clar ce presupune crowdfunding-ul, pentru ca nu prea se stie:

–          Nu e vorba doar de donatii, pentru ca primesti ceva la schimb. Chiar daca, cum ziceam, recompnesa in sine nu conteaza pentru toata lumea, credem ca ideea ca primesti ceva totusi conteaza.

–          Daca nu se finanteaza tot proiectul, nu se finanteaza deloc, asa ca este de folos ca cei care sustin sa afle lucrul asta si sa fie incurajati sa trimita vorba mai departe

logo homefest
Legatura cu cei care au sustiut deja campania – pe noi ne-a ajutat asta si pentru ca ne-a dat un vibe bun sa vorbim cu oamenii care cred in ceea ce facem. Si a ajutat pentru campanie faptul ca aproape fiecare sustinator s-a transformat intr-un promotor in randul prietenilor lor.

Overall, a fost o experienta solicitanta, din care am invatat multe, atat legat de ce inseamna sa faci o campanie de crowdfunding, dar si lucruri ce tin de promovare, comunicare si mai ales legatura cu comunitatea care s-a strans in jurul acestei initiative.

 

Echipa HomeFest