Cateva cuvinte despre motivul pentru care ati lansat campania? In ce a constat, de ce crowdfunding? De ce pe Indiegogo?


detalii_"Swipeaway illegal waste"Anul trecut, in aprilie 2015, aveam o idee puternica, in care am crezut foarte tare. Ne doream sa lansam o aplicatie de mobil prin care voluntarii sa poata raporta gratuit, in orice moment, zone cu deseuri din oras sau din natura, iar noi, echipa LDIR, sa transmitem aceste raportari catre autoritati sub forma unor sesizari oficiale. Ne-am propus sa strangem fondurile necesare printr-o campanie de crowdfunding si am ales Indiegogo pentru ca era locul in care campaniile sociale erau populare, dar si pentru ca nu restrictioneaza primirea banilor de atingerea obiectivului.

In ce a constat pregatirea campaniei: care au fost lucrurile pregatite, in ca ati investit efort si timp, ce v ati propus in echipa ca roluri? 

Am avut o perioada de pregatire in care am realizat materialele si ne-am impartit rolurile: social media, PR, productie video, grafica si design. De asemenea, am incercat sa facem research si sa intelegem care e situatia crowdfunding-ului pe piata din Romania, daca exista campanii de succes la noi. Nu exista aproape niciuna, in domeniul social la bugetul pe care ni-l propuneam noi. Acesta a fost un risc pe care ni l-am asumat, am vrut sa vedem daca este o cauza mare poate atrage si in Romania sustinatori suficient de multi pe partea financiara, dincolo de implicarea cu timp si energie.

Cum s-a derulat campania online? Cine au fost sustinatorii vostri si cum ati interactionat cu ei?

voluntar LDIR la curatenieAm lansat campania in luna mai si am avut parte de sustinere din partea celor mai mari fani LDIR, care au donat imediat, dar si din partea vedetelor, care s-au alaturat si au donat, invitandu-si si fanii sa o faca (Smiley, Cabral, Amalia Enache, Cornel Ilie, Vladimir Draghia, Florin Grozea, Ana Ularu, Hanno Hoefer si George Buhnici au spus „Da!” invitatiei de a se alatura primei campanii de crowdfunding dedicate unei cauze eco din Romania.).

De asemenea, in cea de-a doua parte a campaniei am cerut si ajutorul companiilor, iar in final am reusit sa strangem 20 000 de dolari pentru aplicatia LDIR, pe care am si dezvoltat-o ulterior. Lansata in luna august, aplicatia a fost un succes, iar noi am reusit sa rezolvam peste jumatate din sesizarile trimise.

Care sunt lucrurile pe care le-ati invatat din aceasta experienta? Ce recomandati celor care se gandesc sa creeze o campanie de crowdfunding?

Am invatat ca o campanie de crowdfunding necesita foarte multa planificare si trebuie tratata ca orice alta campanie, cu multa pregatire in avans, inainte de lansare. Nu este de ajuns sa spui oamenilor sa doneze in ziua lansarii, ci este nevoie sa-ti implici suporterii cu ceva timp inainte, sa te asiguri ca in ziua lansarii ai suficienta sustinere. O statistica Indiegogo spune ca 9 din 10 campanii esueaza din cauza acestui fapt – este foarte greu sa compensezi pentru lipsa pregatirii odata ce campania a inceput si, pentru a avea sanse reale, primele 48 de ore sunt critice si ar trebui sa insemne cel putin 30% din suma stransa.

De asemenea, e foarte important sa cunosti piata si sa stii cata deschidere exista pentru ideea de crowdfunding in tara unde vei lansa campania. In cazul nostru, Romania este foarte la inceput de drum si am avut multe provocari in a explica oamenilor procesul, modurile de plata si ideea campaniei in general.

Nu in ultimul rand, crowdfunding-ul functioneaza pentru produse sau servicii concrete, cu beneficii clare. Oamenii sunt dispusi sa doneze bani pentru cauze urgente, care au nevoie de sustinere ACUM. E important sa poti explica foarte simplu pentru ce ceri bani. In cazul nostru, am avut o provocare la acest capitol, in a explica ce face aplicatia, pentru ca era un concept cu totul nou, care necesita mai multe etape de actiune.

Ai mai incepe o campanie de crowdfunding?

As mai incepe o campanie de crowdfunding atunci cand piata se va maturiza si in Romania, iar romanii vor fi obisnuiti cu ceea ce inseamna crowdfunding. Este vorba despre o cultura care se creeaza in timp.

Ai fost sustinatoare in campanii de crowdfunding pana la campania voastra? Si daca da, cum crezi ca te-a ajutat experienta de sustinator in crearea campaniei?

Am sustinut campania unui roman, insa, fiind foarte putine campanii realizate de romani, experienta nu a fost una relevanta.

Care e cea mai importanta idee pe care vrei sa o impartasesti cu cititorii articolului privind experienta de crowdfunding?

Asigura-te ca ideea ta este simpla si clara si ca aduce un beneficiu concret si tangibil unei comunitati mari de oameni, dispusi sa te sustina.


Anca Banita Manager comunicare LDIR

Anca Banita lucreaza de 7 ani in comunicare, cu experienta in agentii de PR (The Practice) sau in corporatii (Heineken). Este   unul dintre initiatorii si manager de comunicare pentru “Let`s Do It, Romania!”, cea mai mare sociala din Romania, care a mobilizat peste 1 100 000 de romani pentru a face curatenie in toata tara, intr-o singura zi, in cele 4 editii de pana acum.

Este trainer certificat si sustine cursuri in domenii ca Branding Personal, Comunicare si Campanii sociale, plecand de la povestea “Let`s Do It, Romania!”.


Acest articol face parte din inițiativa fondatorilor platformei PotSiEu.ro de a oferi resurse pentru persoanele interesate de domeniul validării și finanțării ideilor antreprenoriale prin crowdfunding.

Drepturi de preluare informații din articol: puteți prelua maxim 500 de caractere din acest articol, precizând sursa și inserând link către articol.

Pentru a intra în legătură cu echipa PotSiEu.ro sau cu autorul articolului de mai sus, vă rugăm să ne contactați la adresa: contact@potsieu.ro